עיסוי במים

המודל יתייחס למפרק ולשרירים הסובבים אותו. את הפגישה הראשונה מחלקים לשלבים שיפורטו בהמשך, כדי לאפשר למטופל להיחשף לשיטת הטיפול והשפעתה עליו; החל מהפגישה השנייה, ולפי דיווח המטופל, עוברים משלב לשלב רק כשמרגישים שהנושא מוצה ברמה הפיסיולוגית. אפשר להישאר בשלב, אפילו, טיפול שלם, אם יש צורך.
הידרותרפיה - גלגל הצלה

שלבים

מחפשים מסביב למפרק הפגוע שרירים, שהטונוס שלהם גבוה. בעיסוי מסורתי ובלחיצות קלות, משטחים את הקשיות המונעת תנועה וגורמת לכאב בנוסף לפתולוגיה האורתופדית.

בוכנה – דחיסה ומתיחה.

אפשר לדמיין את המפרק הפגוע לפקק שלא נפתח או אקורדיון שלא היה בשימוש. המטרה להגיע לשחרור מה"תקיעות" בה הוא מצוי. כיון, שהשרירים מסביב למפרק משוחררים, כתוצאה מהעיסוי, לדקות/שעות/ימים הבאים, ניתן למתוח קלות את השריר, באחיזה בשני קצותיו, ומייד לקרב קצוות אלה האחד אל השני; יש לחזור על הפעולה כמה פעמים, ולהשתמש במנחים שונים, שיפורטו בהמשך.

דוגמה

הפגיעה הנפוצה ביותר היא באזור הגב התחתון. את העיסוי מבצעים, כשהמטופל שוכב על הגב; צווארון לצווארו, ואטרייה מתחת לרגליו; עם תם העיסוי עוברים לשלב השני. נעמדים מאחורי המטופל, כתפיים במים, ואוחזים בכתפיו או בראשו (יד אחת מתחת לסנטר ושנייה עוטפת את הגולגולת), או מתחת לבית השחי או במותניים. באיטיות דוחפים קדימה-דחיסה, ומחזירים במשיכה לנקודת ההתחלה. חוזרים על התנועה כמה פעמים, כדי להשיג את הגמישות שניטלה ממנו בגלל הפגיעה.

כמות הפעמים בכל מצב, מהירות ההובלה והכוח המושקע הינם נגזרת של תגובת המטופל וניסיוננו. אפשר לעשות את התהליך מכיוון הרגליים, וכ"כ, כשהמטופל שוכב על הבטן, בתנאי ששולט במיומנות השחייה, ומסוגל להפנות ראשו לנשימה ללא נזק לעמוד שידרה צווארי.

סיבוב

עם תם השלב השני, הופכים את המפרק הפגוע לציר תנועה, ומציירים עיגול ל-2 הכיוונים, בשלושה מישורים: חיצי, רחבי ואופקי.  תנועות אלו ישלימו את השחרור הנדרש, ויאפשר לנו לעבור למודל השיקום המסורתי שלנו.

אם נמשיך את מקרה ה"גב התחתון", נרצה להשיג מאגן הירכיים את התנועה הסיבובית המבוקשת, כך שבאזור הכאב ייוצר חלל "משומן", ותתאפשר תנועה במישור החיצי.

הדרכים לביצוע הסיבוב:

  • מטופל עומד עם הפנים מול הקיר, ידיו על המעקה, רגליו על הרצפה. המטפל אוחז במותניו, ומבצע עבורו את הסיבוב.  אפשר לשלוט במהירות התנועה, כמות הסיבובים ועוצמתם.  אין לשכוח את שיטת העבודה שלנו: סיבובים לצד אחד; סיבובים לצד שני; לסירוגין;
  • כנ"ל, אך המטופל מניח את רגליו על הקיר.
  • מטופל מניח את כפות רגליו על הברכיים שלנו, ואוחז בנו. אנו מבצעים את הסיבוב בעצמנו, תוך אחיזה במותניו.
  •  כנ"ל, אך המטופל מבצע את הסיבוב בעצמו, עם ראש הים וראש מחוץ למים;
  • מניחים אטרייה מתחת לבית השחי, עמדות המוצא הנ"ל. מנצלים את העובדה, שהארכנו את המנוף, והצלחנו להגדיל את הסיבוב והתועלת שלו.

לסיום:

יש להסביר למטופל את מודל הטיפולי, ולבדוק כל הזמן אם המטרה מושגת.יש להדגיש, כי התחזוקה השוטפת, הכוללת חיזוק שרירים, שמירה על גמישותם וסיבות לב ריאה באמצעות שחייה בריאותית, הם השלב חשוב בתהליך.

אולי יעניין אותך גם..

התעמלות במים בחורף

התעמלות במים בחורף

הכי כיף בחורף להתכרבל מתחת לשמיכה החמה, עם כוס שוקו לוהט וסרט טוב בטלוויזיה ופחות לצאת החוצה ולעשות ספורט רק שלגוף שלנו לא כל כך משנה אם חורף או קיץ. הוא זקוק לפעילות גופנית – להפעיל את השרירים, לשמן את המפרקים ולחזק את הלב. כשנכנעים לעייפות ולמזג האוויר הסגרירי ולא מפעילים את הגוף מתחילות הבעיות!

להמשך קריאה »
התעמלות במים

התעמלות במים – הספורט המומלץ לבעלי עודף משקל

פעמים רבים, אנו נשאלים מהי הפעילות הגופנית המומלצת לאדם שסובל מעודף משקל. במקרה כזה, כדאי לזכור שאנשים בעלי עודף משקל מתקשים בפעילות אירובית בגלל העומס שנוצר על המפרקים ומערכת הנשימה. כל פעילות שכזו מצריכה מהם מאמץ מוגבר שכרוך בכאב, תסכול והזעה מוגברת, לכן פעמים רבות הם נמנעים מלעסוק בפעילות גופנית, מה שעלול להוביל לעלייה נוספת במשקל ולתחושת ייאוש ותסכול.

להמשך קריאה »
התעמלות במים לגיל השלישי

התעמלות במים לגיל השלישי

אחת הבעיות של בני הגיל השלישי הוא מיעוט בפעילות גופנית בגלל מחלות כאלו ואחרות, בעיות במפרקים, לחץ דם וסכרת לא מאוזנת שעלולים לגרום לסחרחורות ומעל לכל – החשש מנפילה שעלולה לגרום לפציעות וחבלות שקשה להתאושש מהן.

להמשך קריאה »
חוג שחייה לילדים

מה הקשר בין חוג שחייה לביטחון עצמי אצל ילדים?

בגלל שהייה ממושכת בבית, מול טלוויזיה ומחשב, מספר רב של ילדים סובלים מחגורת כתפיים חלשה, מכיוון שבמקום לשחק בגני שעשועים, המחזקים את השרירים ומטפחים פעילות חברתית. לכן, יש לנו ילדים יותר חכמים, אך פחות חזקים ומפותחים פיזית ומנטלית.

להמשך קריאה »
הידרותרפיה

איך לשחרר שרירים תפוסים

למה מנוחה לא עוזרת עם שרירים תפוסים (ומה כן עוזר) פעמים רבות כשחשים כאב בשרירים, כלומר השרירים "תפוסים", התגובה המיידית היא לשכב ללא תנועה ולהמתין שהכאבים יחלפו, בד"כ בליווי משככי כאבים ולעיתים גם זריקות שמשחררות את השרירים באופן מלאכותי.

להמשך קריאה »
הידרותרפיה - גלגל הצלה

הידרותרפיה בכפר סבא

גלגל הצלה הינו מרכז הידרותרפי ופיזיותרפי, לשיקום  תינוקות, נוער ומבוגרים באמצעות שחייה טיפולית, טיפולי הידרותרפיה, פיזיותרפיה ועוד. המרכז הוקם על-ידי גבי טפרברג בשנת 1990. במרכז קיימות שתי בריכות מקורות ומחוממות, הפועלות בכל ימות השנה, וקליניקות לטיפול רפואי ופרא-רפואי, הנותנות מענה משולב לכל פתולוגיה, תחת קורת גג אחת!

להמשך קריאה »
לימוד שחיה לילדים

הקשר בין שיווי משקל לביטחון עצמי אצל ילדים

כאשר ילד ששיווי המשקל שלו לא מפותח בהתאם לגילו – הוא ירבה ליפול, יתקשה במשחקי כדור ויחוש מאוים כל פעם שתידרש ממנו פעילות מאתגרת וברור שלא יהיה מוכן לעסוק בפעילות גופנית ויתכן גם שיהיה מושא ללעג, מה שעלול להוביל לפגיעה בביטחון העצמי ובתחושת המסוגלות שלו.

להמשך קריאה »
לימודי שחייה

למה כדאי ללמוד שחייה אצל מאמנים הידרותרפיסטים

לימוד שחייה הוא מעבר לטכניקה פשוטה, והוא תלוי במידה רבה במתאמן.ת: מה מצב השרירים, המפרקים, האם יש חולשה בחגורת הכתפיים, איך הגמישות. כאשר המפרקים נוקשים (כתוצאה מחוסר אימון, או מהגיל) יש יותר פחד ורתיעה ממים ולכן יהיה קושי לייצר תנועה במים, ולכן כדאי שהמאמן שלכם יהיה גם הידרותרפיסט שיעזור לכם לבנות את הכושר הנדרש לטובת לימוד שחייה.

להמשך קריאה »
דילוג לתוכן